Matapelajaran :
Bahasa Melayu
Tahun :
1
Biru
Bilangan murid : 35 orang
Tema : Rajin Berusaha ( Pertanian )
Tajuk : Kebun Sayur Datuk
Tarikh : 13.9.2012
Masa :
9.50 pagi – 10.50 pagi ( 60
minit )
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat:
murid dapat:
i.
Membaca dan mencatat maklumat untuk klasifikasi
sayur
jenis
daun dan sayur jenis buah.
ii Menyebut seni kata lagu dengan betul
melalui nyanyian sambil menggerakkan
badan.
melalui nyanyian sambil menggerakkan
badan.
Standard Pembelajaran:
3.5.2 Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan
daripada pelbagai sumber.
daripada pelbagai sumber.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu dengan betul melalui nyanyian
secara didik hibur.
secara didik hibur.
Sistem
Bahasa : 1) Tatabahasa
2) Ayat tunggal
Pengisian
kurikulum : 1) Ilmu : Muzik
2) Nilai murni : Kerajinan, Kesyukuran
Elemen
Merentas Kurikulum ( EMK ): TMK- belajar dengan TMK
Kemahiran
Bernilai Tambah ( KBT):
-
Kontekstual - Membezakan
- Menghubungkaitkan -
Membandingkan
- Menjana idea
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid- murid mengenali
sayur-sayuran dalam
hidup harian dan pernah melihat sayur-
sayuran di pasar atau pasar malam.
hidup harian dan pernah melihat sayur-
sayuran di pasar atau pasar malam.
BBB : LCD dan komputer riba (Powerpoint)
Kad manila dan
marker pen
Lembaran
kerja
Langkah/
Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiuviti
murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit )
|
Guru bertanyakan soalan kepada murid
|
Soalan guru:
1) Pernahkah
kalian pergi
ke pasar?
2) Apakah yang
terdapat di
pasar?
3) Bolehkah
kalian
memberikan
contoh sayur-
sayuran?
|
Murid memberi respon secara rawak.
|
Strategi / Kaedah :
Soal jawab
|
Perkembagan
( 15 minit )
|
Guru menayangkan slaid yang menunjukkan
seni kata lagu ‘ Kebun Datuk’.
|
Guru menayangkan seni kata lagu Kebun Datuk dan membimbing murid membaca dan menyebut seni kata lagu tersebut.
Guru menyanyi bersama murid
mengikut melodi lagu ‘Tiga Kupang’ sambil menggerakkan badan.
Guru meminta murid cuba menerangkan maksud seni kata lagu.
|
Murid dibimbing oleh guru untuk menyebut seni kata lagu.
Murid menyanyi lagu tersebut sambil menggerakkan badan mengikut melodi
lagu ‘Tiga Kupang’.
Murid memberikan respon. Murid menyanyi lagu tersebut secara
berkumpulan dan kelas dengan intonasi yang betul.
|
KBT: Kontekstual
KP: Muzik , kinestetik
KB: Menghubungkaitkan
BCB:
i.membaca
dengan intonasi yang betul
BBB:
Slaid powerpoint
Lagu Kanak-kanak
|
Menjana idea.
( 15 minit )
|
Tayangan slaid.
Seni kata lagu ‘Kebun Datuk’ dan gambar sayur-sayuran.
Soal jawab
|
Guru menyuruh murid menyebutkan sayur yang terdapat dalam seni kata
lagu.
Guru menayangkan slaid gambar sayur-sayuran tersebut.
Guru meminta murid menyebutkan nama sayur-sayuran tersebut.
Guru menanyakan soalan kepada murid untuk cuba mengkaitkan tentang
sayur jenis buah dan sayur jenis daun.
|
Murid memberi respon dengan mnyebutkan sayur yang terdapat dalam seni
kata lagu.
Murid menyebutkan nama sayur-sayuran mengikut sl.aid gambar yang
ditayangkan.
Murid menjawab soalan guru. Murid dapat bezakan apa itu sayur jenis
buah dan sayur jenis daun.
|
KB: Mengelaskan
BBB:
Slaid gambar sayur-sayuran
|
Mengaplikasi
kan Idea
( 20 minit )
|
Perbincangan dalam kumpulan.
Tugas:
Murid diminta membezakan sayur jenis buah dan sayur jenis daun.
Kemudian tulis jawapan dalam ruangan yang sesuai di atas kad manila.
|
Guru mengagihkan murid kepada lima kumpulan.
Guru membimbing dan menilai hasil murid-murid.
Guru memberikan ganjaran gula-gula kepada kumpulan yang terbaik.
Guru mengedarkan lembaran kerja sebagai pengayaan.
|
Murid duduk dalam kumpulan dan membincangkan jawapan.
Murid membentangkan hasil kumpulan di hadapan kelas.
Murid memberikan tepukan kepada rakan dan kumpulan yang terbaik
menerima ganjaran.
Murid menyelesaikan latihan yang diberi oleh guru.
|
Strategi/Kaedah :
Menulis
KB:
Menghubungkaitkan menjana idea
BBB:
Lembaran kerja
Kad manila dan pen marker
|
Rumusan/ penutup
(5 minit)
|
Pertandingan kuiz
|
Guru meminta murid menyebutkan sayur jenis buah dan sayur jenis daun
yang lain.
|
Murid menjawab mengikut kumpulan.
|
Strategi/Kaedah :
Soal jawab
|
Refleksi: Aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan
lancar. Serta objektif pelajaran tercapai. Murid terlibat secara aktif dan murid
seronok belajar melalui kaedah konstrutivisme.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN ( RPH )
Matapelajaran :
Bahasa Melayu
Tahun :
2
Biru
Bilangan murid : 34 orang
Tema : Dunia Sains
Tajuk : Sains Dan Hidupan
Tarikh : 10.10.2012
Masa :
11.50 pagi – 12.20 tengah
hari ( 30 minit )
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat:
murid dapat:
i.
Melengkapkan ayat tanya dengan jawapan yang betul.
ii.
Membaca ayat tanya dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
Standard Pembelajaran:
5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya dengan
betul
mengikut konteks.
mengikut konteks.
2.3.2 Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan
lancar, sebutan
yang jelas, intonasi yang betul mengikut tanda baca.
yang jelas, intonasi yang betul mengikut tanda baca.
Kemahiran
Bahasa :
Sistem
Bahasa : 1) Tatabahasa
2) Kata tanya
Pengisian
kurikulum : 1) Ilmu : Sains
2) Nilai murni : Bertanggungjawab, hemah tinggi
Kemahiran
Bernilai Tambah ( KBT): Kemahiran berfikir -
Menjana idea
Kemahiran Belajar Cara Belajar -
Bacaan luncuran
Bacaan luncuran
Kecerdasan Pelbagai -
Verbal- linguistik
Verbal- linguistik
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid- murid pernah belajar tentang
kata
tanya dalam silibus yang lalu.
tanya dalam silibus yang lalu.
BBB : Silang kata
Gambar
pelangi
Kertas mahjong
Lembaran
kerja
Buku
aktiviti
Langkah/
Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru mempamerkan silang kata di atas papan putih.
|
Guru meminta murid mencari lima perkataan daripada silang kata.
Guru mengkaitkan perkataan itu dengan isi pelajaran hari tersebut.
|
Murid meneliti silang kata dan sesiapa yang dapat cari jawapan akan
membulatkan jawapan itu di depan.
|
BBB: Silang kata
|
Perkembangan
( 6 minit )
|
Guru menerangkan maksud dan fungsi kata tanya.
|
Guru menerangkan maksud kata tanya dan fungsinya.
Guru membimbing murid
membacakan kata tanya dengan sebutan yang betul.
|
Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
Murid membaca kata tanya dengan sebutan yang betul.
|
KB: Menjana idea
BCB:
Bacaan luncuran
BBB: Kertas mahjong
|
Menjana idea.
( 6 minit )
|
Mempamerkan gambar pelangi serta soalan-soalan latihan
|
Guru mempamerkan gambar pelangi serta soalan-soalan ayat tanya di
papan putih.
Guru memilih murid untuk melengkapkan ayat tanya yang disediakan.
Guru membimbing murid membaca ayat tanya dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
|
Murid meneliti gambar serta soalan-soalan yang disediakan.
Murid keluar menjawab soalan secara sukarela.
Murid membaca ayat tanya dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
BBB:
Gambar pelangi
BCB:
Bacaan luncuran
KP:
Verbal- linguistik
|
Mengaplikasikan Idea
( 8 minit )
|
Mengagihkan kumpulan
Lembaran kerja
Pembentangan
|
Guru mengagihkan murid kepada enam kumpulan.
Guru mengedarkan lembaran kerja sebagai pengayaan
kepada setiap kumpulan.
Guru meminta setiap kumpulan memilih dua orang ahli kumpulan keluar
untuk membentangkan hasil kerja.
|
Murid duduk dalam kumpulan lima atau tujuh orang.
Murid berbincang dan menyelesaikan latihan yang diberi oleh guru.
Murid-murid bersama-sama menyemak jawapan setiap kumpulan.
|
Strategi/Kaedah :
Menulis
KB:
Menjana idea
BBB:
Lembaran kerja
|
Rumusan/ penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
Guru merumus isi pelajaran dan meminta murid menyebutkan
kata tanya yang telah belajari.
Guru meminta
murid menyiapkan latihan kata tanya dalam buku latihan aktiviti muka surat
73.
|
Murid menyebutkan kata tanya
secara bersama-sama.
Murid mengeluarkan buku aktiviti dan siapkan
latihan.
|
BBB: Buku aktiviti
|
No comments:
Post a Comment